Deváťáci vyučovali
Žáci devátého ročníku učili mladší děti
Ve středu 30. 5. 2018 zažily tři třídy najednou nevšední vyučovací hodinu. Žáci 9. ročníku připravili pro 4. a 5. ročníku hodinu českého jazyka. Cílem hodiny bylo seznámit žáky nižších ročníků s pojmy podmět, přísudek a shoda podmětu s přísudkem. Nejprve dostali páťáci a čtvrťáci teoretické informace, dále následovaly otázky na zjištění pochopení nového učiva a poslední částí bylo procvičení učiva v předchystaných cvičeních ústních i písemných, někteří dokonce pracovali na počítači.
Na tuto vyučovací hodinu se žáci devátého ročníku připravovali dvě hodiny. Nejprve si museli ujasnit, co všechno musí dětem říci, co naopak zamlčet, aby nebylo učivo pro žáky příliš komplikované. Zároveň hledali vhodná cvičení v různých učebnicích, pracovních sešitech i na internetu, nezřídka si cvičení připravili deváťáci sami. Poslední fází bylo vyzkoušení si výuky před vlastními spolužáky, kdy si všichni deváťáci teprve uvědomili, jak náročná práce je čeká. Často se stávalo, že nebyli připraveni na to, že mladší děti nebudou jejich výklad chápat, že sami deváťáci nebudou umět zareagovat na všetečné otázky, že je vykolejí každá odchylka od připraveného scénáře. Přesto se v den vlastního vyučování statečně dostavili do školy.
S napětím vcházeli do tříd a mnohdy trochu bojácně začali s výkladem. Postupem času ale získávali větší jistotu a hodina plynula podle plánu, děti reagovaly, jak měly, učivo si osvojily, při procvičování dobře odpovídaly a jejich (o něco málo starší) vyučující mohli mít radost z vlastní práce. A bylo to poznat i na jejich úsměvěch, když odcházeli ze tříd. Někteří šťastní, že to zvládli, jiní nadšení, že se jim hodina povedla. Doufáme jen, že se nové učivo žákům čtvrtého a pátého ročníku z hlavy rychle nevykouří.
Mgr. Sylva Klimešová