Projekt v distanční výuce
I v podmínkách distanční výuky lze realizovat projekt. Přesvědčili se o tom žáci 8. ročníku v hodinách českého jazyka. Tématem projektu se jim stalo jazykovědné bádání a obor jazykovědy. Díky různým jazykovým příručkám, které nabízí virtuální svět, si mohli všichni vyzkoušet, jak vypadá takové jazykové pátrání. Žáci se nejprve společně seznámili s různými jazykovými příručkami, zjistili, co lze najít v každé z nich a na co se každá specializuje. Poté si vyzkoušeli práci s chybou, kdy v textu z praxe hledali chybná vyjádření, zavádějící výrazy či chybně použité slovní a větné formulace. Každý žák potom dostal úkol, aby vypátral informace o vybraném výraze. Dle svých schopností si ze tří úrovní zadání zvolil každý to, na co podle vlastního uvážení opravdu stačil. Výsledkem bylo množství powerpoinotvých prezentací k jednotlivým slovům, souslovím, přejatým slovům, dvojicím slov či celým větným celkům.
Žáci během své práce zjišťovali, zda existuje např. slovo sterilace a sterilizace, domestikace i domestifikace, zabývali se slovem zevrubný, respektive atd. Překvapivým zjištěním bylo, že i neexistující slovo díky reálnému požití začalo vlastně existovat. Důkazem je např. domestifikace, výraz, který je chybný, nesprávný, a tudíž neměl ani existovat. Na stránkách Českého národního korpusu (Slovo v kostce | Ústav Českého národního korpusu (cuni.cz)) je možné dohledat v aplikaci Slovo v kostce frekvenci užití slova. A světe, div se, domestifikaci tam naleznete! A věděli jste, že podle slovníků je význam slova zevrubný podrobný, ale také povrchní? Jedná se opět o chybné použití slova, ale protože jsou oba významy díky zveřejnění textů, kde byly použity, dohledatelné, existuje tedy i dvojí (protichůdný) výklad slova. Zajímavé, že? A není to jediné, co žáci díky projektu objevili.
O závěr projektu se postarala Mgr. Lucie Jílková, PhD., jazykovědkyně z Ústavu pro jazyk český. Tato odbornice se s žáky sešla v online prostředí, navštívila totiž jednu z našich hodin distanční výuky a informovala žáky o tom, jakou práci skýtá právě její zaměstnání. Mluvila o detektivním bádání, mravenčí práci mnoha spolupracovníků, práci v archívech a knihovnách, ale také o práci v terénu, kdy se jazykovědci zaměřují například na mluvené slovo současné doby. V jejím podání je jazykovědná práce zajímavá, i když zdlouhavá, někdy dobrodružná až vzrušující. Žáci si pro odbornici předem připravili otázky, na které během svého povídání odpovídala. I ona položila žákům dotazy, na které byli žáci schopni odpovědět. Příjemné setkání si na konci hodiny pochvalovali všichni zúčastnění.
Projekt je uzavřen. Jazykovědná práce je skončena. Žáci si rozšířili své jazykovědné obzory teoreticky i prakticky. A to bylo cílem našeho projektu.
Mgr. Sylva Klimešová